Je staat op het punt om een domeinnaam te registreren. Dat kan twee kanten uitgaan: je hebt al een domeinnaam en zoekt de juiste partner om deze te registreren. Of je bent gewoon op zoek naar een juiste domeinnaam. Afhankelijk van het gebruik is het kiezen van een goede naam fundamenteel. Je kunt niet zomaar even switchen als het je niet meer leuk lijkt.
Het is handig om te weten dat een domeinnaam is opgebouwd uit twee delen: de zelfgekozen naam en de extensie (TLD genoemd). De naam die je kiest is vaak je eigen naam, een naam van een product of bedrijf of een woord dat nog niet bestaat. De extensie is het gedeelte achter de naam en geeft aan voor welk land de domeinnaam is bestemd, of een nieuwe naam (zoals .amsterdam) die aangeeft wat de affiniteit met het domein is. Een domeinnaam met bijvoorbeeld .amsterdam als extensie is handig voor producten of diensten die Amsterdam worden aangeboden. Voor extensies als .accountant en .webcam geldt hetzelfde.
De extensie
Wij gebruiken de naam ‘extensie’ maar eigenlijk wordt het gedeelte achter de laatste punt een topleveldomein (TLD) genoemd. Deze TLD kunnen we niet zelf kiezen, maar wordt aangeboden in een aantal soorten: ccTLD’s en gTLD. Een ccTLD is een extensie die door en voor landen wordt gebruikt, bijvoorbeeld .nl, .be en .de. Een gTLD is een generieke extensie en is bekend worden door domeinnamen die eindigen op bijvoorbeeld .com, .net of .org. Ook nieuwe gTLD’s worden steeds bekender. Denk aan .xyz, .online of het eerdergenoemde .amsterdam.
Het is belangrijk om direct van start te gaan en te kiezen voor de juiste extensie. Het heeft niet heel veel zin om geld te spenderen aan de extensie .amsterdam als je dienst zich voornamelijk moet verkopen in Rotterdam, tenzij er een ludieke actie aan verbonden is ;). We hebben een aantal tips voor je samengesteld:
- Kies voor één of meerdere ccTLD als je dienst of product zich verkoopt of plaatsvindt in een bepaald land of meerdere landen. Is je website gericht op Nederland, dan is een .nl-domeinnaam belangrijk. Ook België en Duitsland hebben een eigen extensie: .be en .de. En richt je je op heel Europa, dan hebben we ook nog .eu.
- Ben je bang dat de concurrent er met je perfecte naam vandoor gaat, dan doe je er goed aan om de naam met meerdere extensies vast te leggen. Wellicht met het oog op de toekomst, als je product uitbreidt naar een ander land.
De naam zelf
Het is natuurlijk belangrijk om meteen een goede naam te registreren. Je bedrijf of product moet vastgelegd worden, maar wellicht zijn er verbasteringen op de naam, of ga je met je bedrijf of product iets doen wat ook nog niet is vastgelegd. Om een voorbeeld te noemen: je noemt je hostingbedrijf WebhostingBedrijf en je bent gevestigd in Nederland. Dus registreer je webhostingbedrijf.nl. Maar je verhuurt webhosting, dus wellicht doe je er goed aan om webhostinghuren.nl of webhostingkopen.nl ook meteen te registreren.
We hebben nog een aantal andere tips voor je op een rijtje gezet:
- Kies voor een korte naam. De kans op tikfouten wordt dan kleiner en mocht je exposure krijgen op bijvoorbeeld social media (of het ouderwetse radio/tv) dan wil je zo snel mogelijk bezoekers binnenslepen zonder dat ze je domeinnaam vergeten.
- Gebruik geen streepjes in je domeinnaam. Dat is verwarrend en moeilijker te onthouden voor bezoekers. Als er al een streepje in de oorspronkelijke naam staat, dan is het wellicht handig om de versie mét en de versie zónder streep te registreren om verwarring te voorkomen.
- Kies voor een unieke naam. Die worden over het algemeen beter onthouden. Een verbastering op een reeds bestaande naam of een onduidelijke naam wordt moeilijker onthouden. Buitenlandse woorden in het Nederlands vertalen gaat vaak ook niet goed.
- Vermijd domeinnamen met bestaande merknamen: ten eerste is het niet erg chique om dit te doen en ten tweede kunt u tegen flinke claims aanlopen.
Mocht je nog hulp nodig hebben, dan helpen wij je graag verder. Neem contact met ons op: support@dotpoint.nl.